Wel, blijkbaar is er een drive stop actie bij citroen. Bij Opel zou het een ander model airbag zijn maar merk Takata. Daarom zou Opel preventief de airbags vervangen. Maar je mag met een Opel dus blijkbaar wel nog naar de garage rijden. Vreemde organisatie wel. Bij Stellantis stond mijn VIN nummer niet eens gemeld voor een terugroep actie. Via opel.be wel. Vandaar dat ik die brief heb ontvangen.
Een andere logische vraag die ik stel, hebben ze geen antwoord op. Takata is bankroet gegaan in 2017 omwille van deze problemen. De auto constructeurs zijn tot 2022 de stock blijven op werken.
Tweede punt, volgens Stellantis komen nieuwe wagens eerst, de oude later. Terwijl de stof van die zak bij de oudere wagens meer verduurd is en dus deze logischerwijze eerst moeten vervangen worden.
Derde punt, en daardoor brand er bij mij een lampje. Er zijn opel dealers die geen licentie meer hebben, wel hebben ze de opel reclame op de gevel maar zij mogen geen airbag vervangen, zij mogen gewoon geen terugroep acties behandelen. Alle herstellingen mogen ze wel. Een verdronken abs controllerbox vervangen bvb, geen probleem. De stukken worden geleverd. Maar als het gaat om tienduizenden wagens die in verschillende golven moeten binnen gedaan worden omdat maar een hand vol dealers licentie hebben duurt het veel te lang, is het dan echt een groot gevaar?
Vierde punt, waarom blijven de constructeurs de stock gewoon gebruiken, waarom werkt de qr code op de brief niet? Waarom is de site die vermeld staat op die brief die ik kan intypen niet toegankelijk? Via opel.be zou het moeten gaan. Dan krijg je rechts onderaan het scherm een knop om je wagen te registreren. Maar niet op mijn laptop, niet in de opera browser, niet in de chrome browser. Blijkbaar ben je verplicht naar een licentiehouder te gaan, en blijkbaar heb je verplicht internet nodig of je kan je wagen niet aanmelden en blijkbaar moet je verplicht chrome gebruiken. De persoon die voor Stellantis werkt heeft mijn wagen op afstand geregistreerd in mijn naam, wat in feite fraude is. De algemene regelgeving van Stellantis op hun website, wanneer je deze opent dan kom je ook opnieuw bij Citroen uit, die een drive stop hebben lopen voor een bepaald model airbag van Takata. Ik vraag me af of die mensen wel door hebben dat ze het over twee verschillende wagenbouwers hebben die verschillende airbag gebruiken. Echt levensgevaarlijk of dringend?? Ik stel me vragen. De organisatie is puur amateurisme en het lijkt voor mij dat deze international de Citroen problemen weerspiegelt bij alle auto's die een Takata airbag hebben.
Wanneer ik op de franstalige kant van de brief kijk staat er dat het handelt over en Citroen meriva B, ik dacht serieus dat die brief een grap was, met foute inhoud, niet werkende QR code, ontoegankelijk webadres, intrnet nodig. Dat was bij de terugroep actie in het verleden voor de gordel niet het geval. Niet, het lijkt mij op phishing. Dus ik vraag me af of er inderdaad duizenden Opel eigenaars met hun wagen naar de dealer moeten gaan?
Feit is dat ik niet naar de dealer wil gaan in mijn stad na mindere ervaringen ruim 10 jaar terug. Ik ben daar navraag gaan doen, ca 70% zijn nog die techniekers van toen. Dus neen, dank u. Ik wil mijn auto er niet onbeheerd achter laten. De chef van dat bureau heeft prompt opdracht gegeven aan de receptie de afspraak te annuleren, ik moet daar niet meer gaan. Ik wil ook niet op deze manier. Maar als er een "verplichte" terugroep actie is, omdat er gevaar is, waarom is dit gedrag dan te rechtvaardigen in die garage, en waarom mogen dealers die wel 35+ jaar Opel doen geen simpele airbag vervangen? De annulatie door die persoon in die garage stel ik verantwoordelijk indien er straks toch een probleem blijkt te zijn met de Takata airbag van Takata.
En ten vijfde, hoe kan een Opel dealer zijn licentie plots kwijt zijn? Dat vind ik pas echt vreemd. Mijn wagen had problemen die er deftig zijn opgelost. Wat elders niet lukte.