Levensgevaarlijke airbag

Volgens de site van auto55.be zijn er in de Astra 2008-2009 de levensgevaarlijke airbag van Takata gemonteerd.

Bij het ontplooien van de airbag komen er metalen onderdelen vrij wat overeenkomt met een granaat die afgaat in het stuur.

Die dingen zijn dus levensgevaarlijk i.p.v. levensreddend.

Bij mijn garage is nog niets bekend.

Hebben jullie al iets gehoord over een terugroep actie van Opel.

@johanhummer9

Nee hoor niet alleen japanse auto's. GM heeft ook al enkele miljoenen auto's teruggeroepen, o.a. iets oudere modellen van Cadillac, Buick Chevrolet.

Vraag het mij ook een beetje af wat er in de iets oudere Opels zit.

Topic is inmiddels 10 jaar oud maar het is nu wel degelijk een feit. Na ons leven 10 jaar in gevaar te brengen doen de autoconstructeurs een terugroepactie, die technisch gezien, volgens de klantendienst van Stellantis een drive stop actie is. Bij Citroen zegt men in dit geval, takelen, rijd geen meter meer. Zelfs niet naar de garage.

Ten tweede is Takata in het jaar 2017 bankroet gegaan door deze airbags. Dus de Europese constructeurs, technisch gezien de vuilnisbak van de autowereld zijn daarna gewoon door gegaan met het gebruik van levensgevaarlijke airbags.

Ten derde, zijn de autoconstructeurs ons leven opzettelijk blijven in gevaar brengen, en zelfs nu moeten we een afspraak maken in een Stellantis erkende garage. Veel zijn er niet. De lijst om te selecteren is kort. Mijn dealer in Nieuwerkerken staat er niet bij. De weinige garages kunnen niet alle nieuwe airbag tegelijk monteren. De levering kan ook een logistieke nachtmerrie zijn; Deels omdat alle wagens die na het bankroet van takata de catastrofale fouten nog verder uit vergrooten.

Nu vraag ik me af,
1. gezien het een gekend probleem is gedurende ruim 10 jaar, wie draagt de kosten als ik mijn wagen laat takelen?
2. is er al iemand een nieuwe massaprocedure aan het voorbereiden of is iemand daar over aan het nadenken?
3. Moeten de weinige gekende garages die je kan selecteren in dit uiterst dringende en levensgevaarlijke verhaal delegeren en ook airbag sturen naar de andere Opel dealers die niet bij Stellantis geselecteerd kunnen worden?

Terug
Naar boven