motor zal wel aangepast zijn.
meestal past opel het wel aan.
opel corsa b 1.6 16v gsi 1993/2000 c16xe en x16xe (109 en 106 pk)
opel astra f 1.6 16v 1996??/1998?? x16xel (100pk)
opel vectra b x16xel (100pk)
blokjes zijn technisch veelal gelijk. zien er redelijk het zelfde uit (een vrouw ziet het verschil niet)
vele onderdelen uitwisselbaar. maar: verbruik en rij eigenschappen zijn toch weer geheel anders.
het hangt het meest af van hoeveel je het gas in drukt.
de meeste hier stonden er al van te kijken dat ik uit mijn 1.2 16v 1.18 kon/kan halen
als je er echt op gaat rijden zal een adam of corsa ook zuinig zijn.
jij geeft aan een nieuwe te willen kopen.
wat hee erg belangrijk is in jou geval: goed in rijden. hoe beter jij hem inrijdt, hoe zuiniger hij zal zijn.
na wat zelf onderzoek komen de meeste zuinige moteren uit de grotere steden.
heb enkele maten die een auto hebben gekocht uit amsterdam, die zuiniger rijden dan een doorsnee astra/corsa etc.
zelf heb ik een corsa b met 80.000 op de klok uit 99. met een 1.2 16v. heeft altijd in de stad gereden. maar hij is vel en erg zuinig.
even ontopic maar:
-van de adam moet ik zeggen dat het gewicht mij tegen valt als het klopt wat jij zegt: 1120kg.
als ik mij b ernaat zet zal die groter zijn, ruimer van binnen, zuiniger en veel lichter (820kg)
-corsa: dit model rijdt al langere tijd rond, kinder ziektes zijn er al meer uit. je heb veel meer auto voor je geld. het zal ook fijner rijden op lange afstand.
mijn keuze zou sowieso uitgaan naar de adam. vind het gewoonweg een veel mooier model dan de saaie corsa.
in jou geval, zeker gezien je leeftijd en auto die je gewend bent: corsa
denk dat de adam zuiniger zal zijn. kleiner, denk lichter, meer gestroomlijnt, dus minder weerstand.