Tuurlijk moet je voorzichtig zijn..
Maar je Wil niet weten wat ik aan zomerband coureurs ik al op weg geholpen heb..
ik rijd zelf rond met een Extra lange trekband, Dikke startkabels, wegrij mat, schep en Sneeuw kettingen in de laad ruimte. niemand doet mij wat, wat dat betreft, de winterbanden zijn hier een mooie toevoeging aan.
> ieder normaal denkend persoon kan er toch gewoon vanuit gaan dat je zelfs met winterbanden niet volop kan rijden in gladde tijden..
> en ja ik rijdt over het algemeen ook vlotter als de gemiddelde nederlander in de sneeuw, maar maak het zeker niet gevaarlijk.
> ik rijdt ook rustig 30 a 40 op besneeuwde banen van wegen terwijl de rest 15km/u op een geveegde strook rijdt.
ik moet zeggen, de winterbanden zijn al bijna betaald door middel van sleepacties en dergelijke..
je helpt mensen langs de weg, en vaak geven ze je vrijwillig een kleinigheid..
vaak een 10tje ofzo. dat een 15 keer.en je hebt 150 euro, huppa, mijn 2 nieuwe winterbanden zijn al betaald, met zomer banden had ik ze er niet uit kunnen trekken, en had ik op vele plaatsen zelf vast gestaan.
ik stuur ze met wat rijvaardige tiips weer op pad.
ik kwam laatst weer iemand tegen die ik gesleept had, ik had m uitgelegd dat ie niet TE LANGZAAM moest rijden, daardoor was ie vast komen te staan...
hij zegt, ik ben iets harder gaan rijden, en ven er nu achter dat iets harder een stuk veiliger is in de sneeuw, meer gevoel en controle, dat is leuk om te horen!!
Ik wou toen ik mijn winters eronder ging zetten eerst de auto een stukje verzetten om meer ruimte te kreëren om ze te wisselen, maar kwam met mijn zomer banden niet door de 30cm verse sneeuw heen.
toen maar de banden er zo op gezet.
en ik kon zo weg rijden zonder al te veel moeite.
Sneeuw rijden:
1: rijdt ZEER beheerst weg
2: Rem zo min mogenlijk, heeft ibjna nooit zin om te remmen bij gladheid
3: houd snelheid en rijdt zeker niet TE LANGZAAM
4: maak voor een heuvel op te rijden EXTRA vaart indien de mogenlijkheid daar is.
5: wees voorzichtig in bochten en vooral geen abrubte stuurbewegingen maken en zo.
6: kijk goed vooruit, reageer op tijd, en rem zo veel mogenlijk in een hoge versnelling op de motor af.
winterbanden: hoe smaller hoe beter!!
ik heb gekozen voor 175-65-14 ipv 185-60-14. scheelt al een hoop..
Willem