Ik heb op mijn Monza Vikings liggen (195 70 14 88T), en die bevallen me uitstekend. Ik rij al jaren Vikings, en het voordeel van deze banden is, dat ze heel lang meegaan (ze slijten weinig). Ik doe met gemak 80.000 km met die banden.
Op de Rekord ziten GT Radial Champiro's in de maat 175 80 14 88T. Op dat merk schijnt zowat half Australie te rijden, en die bevallen me ook best. Hoelang die meegaan weet ik niet, want ze zitten er nog maar een half jaartje onder.
Ik vind dat banden onder een oldie een niet te modern loopvlak (profiel) moet hebben. Dus ik neem altijd banden met een wat traditioneel profiel, dat vind ik mooier in het tijdsbeeld van de auto passen. En het moeten ook geen banden zijn met een lage wang, want ik hou gewoon de fabrieksmaten aan. Dus worden het altijd "ballon banden", dus 70 of 80 series.
Toen ik de banden van de Rekord ging vervangen (daar zaten nog de orginele Michelin X serie (met dat Z profiel) onder, 30 jaar oud, zoals de auto afgeleverd was. Maar omdat ik naar Praag zou gaan met de auto, vond ik het niet verantwoord om met die oude banden zo'n afstand te rijden. Ik heb nog naar Vredestein Classic Sprints gekeken, maar die zijn reteduur. Wel een erg mooi profiel (echt jaren 70). Toen maar wat bandenboeren in de omgeving opgebeld, en toen zijn de GT Radials eronder gekomen. Hebben ook 'zo'n ouderwets profiel.
En inderdaad, met een nette oude auto ga je toch niet harder dan 130, misschien soms 140 (met de Monza dan, de Rekord haalt net 155 km p/u). Zit je ruim onder de limiet die T banden hebben.
Mijn Monza staat op BBS-sen (oorspronkelijk BMW, uit hetzelfde bouwjaar als de auto), en die hebben zowiezo al een lagere ET waarde dan de originele Ronals, dus de auto staat al breder op z'n poten. Met bredere banden maak je dat effect nog groter, met risico van aanlopen bij diep inveren, enz
Andere leden van het forum zullen weer wat anders hebben onder de auto. Onder veel Monza's worden er grotere velgen gemonteerd, met uiteraard plattere en bredere banden, maar persoonlijk vind ik dat meestal niet mooi. Niet passend in het tijdsbeeld. Daarnaast vind ik dat (veel) bredere banden snel last hebben van aquaplanning en spoorvorming.