@opelkadetje wrote:Hallo,
Een kadett gsi weegt 1000 kg ongeveer, motor heeft 115 pk, en komt bij laag toerental al op.. ik heb altijd 8v gereden en heb het altijd als zeer snelle autootjes ervaren..
een 16v is tot de 100 kmpu niet sneller (bij optrekken vanuit 0) bij de 4000 rpm begint de 16v pas te blazen.. als die gaat dan gaat ie sneller dan een 8v

maar er zijn wat voors en tegens..
wil je snel bij het stoplicht weg? dan zeg ik een 8v (16v is absoluut niet traag hoor maar mijn ervaring is 8v net iets sneller weg)
wil je tijdens het rijden knallen.. een 16v blaast bij 4000 rpm behoorlijk rap weg en een 8v heeft zijn power maar tot zo'n 5000 5500 rpm en dan is de 16v nog lekker bezig.
een 16v is qua onderhoudt wat gevoeliger dan een 8v, met name de koppakking en distributie (goed onderhoudt doet geen wonderen maar zal zeer zeker bijdragen aan een langere levensduur van een 16v
8v is lekker vlotte bak en ook wel makkelijk wat leuks mee te doen qua vermogen
je kunt het zo duur maken als je zelf wilt maar met een andere nokkenas, inlaat en spag spruitstuk op een 8v win je redelijk wat koppel en vermogen.. geen 50 (kroeg) pk's maar met zo'n setup zal je wel van 115 richting de 145 pk gaan.
dat zijn mijn ervaringen
Op papier scheelt het toch 1 - 1,5s naar de 100...