hoi allen,
Heb nu nog maar een paar maanden deze Omega station, het is een 2.5 DT en heb nu zo'n 10.000 km verreden, met het resultaat dat hij nog steeds op pijl staat.
Er is hier 10 W40 olie van Shell in gegaan, en er word niet altijd rustig mee gereden. Ik kijk er wel iedere week een keer na, om zeker te zijn dat er geen vloeistoffen zomaar verdwijnen. Want wil de motor goed leren observeren, en het ziet er ook nog steeds zo mooi uit onder die gigantische motorkap.
Hiervoor had ik een Fiat marea Weekend met 105 JTD motor (common rail). die heb ik van 70.000 km naar bijna 400.000 km gereden. En deed daar ook dezelfde olie in de motor.
Onderhoudsinterval van 15.000 km, maar ging daar ( zeker op het laatst ) vaak ver over heen. 30.000 of meer met dezelfde olie of meer km geen probleem. Die verbruikte ook nooit iets. Ik reed met deze auto gemiddeld 50.000 km per jaar varieerend van veel stad en snelweg. Overigens berensterke auto, heeft me maar 1 keer laten staan ivm een luchtbel in de retourslang, en dat kwam eigenlijk door de garage die dit niet had gerepareerd ( ook die kan een foutje maken). Overigens, deze motoren worden nu ook gebruikt door opel.
Wat ik wel weet en ondervond, is dat als er een ander merk olie in gaat, bv Esso dan haalde ik die 10.000 km niet en moest ik bijvullen. En dat heb ik ook gehad met de daarvoor weer gereden VW Passat diesel, ook tot de 4 ton op de klok gezet, die reed zeer goed met Mobil olie, dan had ik ook geen verbruik, maar zodra ik andere olie gebruikte, dan ging hij het wel verbruiken.
Dus mijn bevindingen zijn: gebruik goede olie!! en het verbruik word daar al weer minder van, en beter voor het milieu en je beurs.
gr.