Herm waarom oliedruk valt als een motor warm word:
Olie word dunner,des te dunner des te makkelijker ie weg lekt op de smeerpunten zoals krukas nokkenas drijfstang lagers,water loopt immers ook makkelijker weg als bv cardan olie.
Hoe warm olie word is zeker belangrijk,maar ik ga van normaal gebruikt uit en dan is een toerental bereik van tussen de 1000 en 5000 toeren,boven de 5000 toeren komt een normale auto niet langdurig,dwz die enkele keer dat je in de hoogste gang boven de 5000 toeren komt tel ik niet,en ik ga dervan dat de oliekoeler in questie op een vrij serie motor komt,dus geen ding wat richting de 7000 toeren moet draaien en continu boven de 4000 zit...
Al zou de oliekoeler open gaan,maak dat nog geen oliedruk winst teminste amper merkbaar,de weerstand die de koeler heeft,is de winst die je zou hebben door de koudere olie...
Mijn advies:vergeet die oliekoeler die is vrij zinloos en neem een grotere oliepomp en fatsoenlijke olie en een Mann W712 filter,deze filter stromen iets gemakkelijker door met als gevolg ongeveer een kwart meer druk bij stationair toerental...
Herm op een serie opel CIH motor is een oliekoeler vrij onzinnig,het heeft geen nut op een 20E of 22E of 25E of 30E of 28S een koeler te hangen,de toerentallen die deze motoren bereiken in serie toestand krijgen de olie bij gewoon rijden niet in het rode gebied van temperatuur max..
Voorbeeld in Australie was een Holden 202CUI (3.3L lijn 6) met injectrie en stalen kop en staal blok,met 3-gang automaat (zelfde bak als we hier hebben),die motor is op de aard vergelijkbaar met de 30E,carter inhoud is ongeveer gelijk en vergelijkbaar met de toeren die een 30E maakt die dingen werden ingezet in de outback dwz zeggen 40/50 graden celcius,heuvel achtig,en met een zware hanger erachter bv...en die dingen gingen niet kapot,zonder oliekoeler,en hadden geen oliedruk problemen...Als ik die oliepompen vergelijk met de europese oliepomp,weet ik genoeg,100% staal en dubbel de grootte van die van een 30E