Hybrid 4 : tractiebatterij

Jo B.

Lid
Iemand deze al laten vervangen (In kader van terugroepcampagne) ?

b85pjtlvvd1trik5tm6tfxn9zx4dzp77.jpg

Ik vind er in de fora op het eerste gezicht niets van terug...

Die van mij is 6 weken geleden getest, er komt een nieuwe hoogspanning accu in. Nog niets gehoord van de garage wanneer het gebeurd.

Ik heb eind oktober mijn accu laten testen in het kader van de terugroepactie (MYF GK8 KT8), waarbij een software-update van het BMS is uitgevoerd. Direct na dit werkplaatsbezoek heb ik, na een volledige laadbeurt, een verlies in elektrische actieradius geconstateerd: een daling van circa 20% (van 56 km naar 44 km)! Aangezien de volgende laadbeurt onder dezelfde weersomstandigheden heeft plaatsgevonden, is het verlies rechtstreeks te relateren aan de uitgevoerde update.
Hebben meer mensen een dergelijk verlies ervaren na het updaten van het BMS? Of ben ik de enige waar het fout is gegaan?

De GLX is gisterenochtend binnen gedaan voor de wissel. Zou 2 à 3 dagen in beslag nemen. Hoop dus dat ie morgen klaar is want begin hem te missen ;)

Ik heb eind oktober mijn accu laten testen in het kader van de terugroepactie (MYF GK8 KT8), waarbij een software-update van het BMS is uitgevoerd. Direct na dit werkplaatsbezoek heb ik, na een volledige laadbeurt, een verlies in elektrische actieradius geconstateerd: een daling van circa 20% (van 56 km naar 44 km)! Aangezien de volgende laadbeurt onder dezelfde weersomstandigheden heeft plaatsgevonden, is het verlies rechtstreeks te relateren aan de uitgevoerde update.
Hebben meer mensen een dergelijk verlies ervaren na het updaten van het BMS? Of ben ik de enige waar het fout is gegaan?
Er is door de update mss een volledige reset van de (historiek-)gegevens gebeurd? Ik heb me laten vertellen dat er bij de "schatting" (want dat is het blijkbaar) niet alleen rekening wordt gehouden met temperatuur maar ook met de (recente?) historiek?
Al bij al vind ik die 44km voor onze winterse omstandigheden niet eens verkeerd: sinds ik begin november '25 mijn GLX (MY2020) heb kom ik gemiddeld op ± 34 km. (met 28 en 42 als uitersten). Moet er wel bij vertellen dat de werkelijke gereden km's in 90% van de gecontroleerde ritten wat hóger lag (± 10%) dan de voorspelling.

Batterij is vervangen, en geladen door de dealer. Heb dit netjes kunnen volgen op de Opel App:

20260204-02.webp
20260204-03.webp

20260204-04.webp
20260204-01.webp

Die 38 km is niet ècht bevredigend te noemen (t.o.v. de door Opel beloofde "56"), maar ligt toch ruim 10% hoger dan het gemiddelde van de originele batterij over de laatste 3 maanden. Ik mag dus niet klagen, maar anderzijds was de gemiddelde temperatuur toen (5,5°) ook maar de helft van vandaag (11°)... Ik ga dus de volgende maanden tóch nog een nieuwe excel starten ;)

Laatst bewerkt:
Update: met de prognose van 38km slechts 35km kunnen doen (gemengd weg/snelweg en lagere temperatuur).
Eergisteren opnieuw geladen bij ± 3° buiten, en er ging 12,49 kWh in! Het gemiddelde over de laatste 11 "volledige" ladingen was 11,20 kWh: een redelijk verschil dus waardoor ik er mag van uit gaan dat er idd een nieuwe batterij in zit. Benieuwd hoeveel km ik hiermee ga kunnen doen en of de volgende beurten blijven verbeteren (met de temperatuur).

Gisteren mijn GLX terug gaan ophalen: 3 dagen in garage geweest om ... nieuwe tractiebatterij te steken.
26/07 kon ik plots niet meer laden en had ik tijdens rijden op benzine vermogen-verlies met een oranje motorstoringslampje op dashboard.
28/07 in garage: "storing in de hoogspanningsbatterij, moet wellicht vervangen worden. We gaan Opel contacteren om te kunnen herstellen onder garantie" (want vorige vervanging onder terugroepactie dateert van 06/02/2026). Weekje later bericht dat nieuwe accu besteld is: 2 à 3 weken levertijd.
20/08 is ze binnen en afspraak gemaakt voor ombouw op 01/09.
03/09 : we rijden weer fluisterstil :)

I have a Opel Grandland X from the year 2020 with the Serial Number W0VZ45GB1LSxxxxxx. The current kilometer reading ~58000 km.

My car was giving me an error "Engine fault: Repair Needed". I got the car checked today 07 Sept 2026 at Janssen Van Kouwen . They mentioned that traction battery of the car needs to be replaced. I asked for warranty and they said Opel is not covering this under warranty. As I understand the warranty on the battery is for 8 years or 160000km. Can anyone please share if they experienced something similar. Is changing the battery only option - its 9K ?? I am really frustrated with such support from Opel and its dealer . Any suggestion ?

I have a Opel Grandland X from the year 2020 with the Serial Number W0VZ45GB1LSxxxxxx. The current kilometer reading ~58000 km.

My car was giving me an error "Engine fault: Repair Needed". I got the car checked today 07 Sept 2026 at Janssen Van Kouwen . They mentioned that traction battery of the car needs to be replaced. I asked for warranty and they said Opel is not covering this under warranty. As I understand the warranty on the battery is for 8 years or 160000km. Can anyone please share if they experienced something similar. Is changing the battery only option - its 9K ?? I am really frustrated with such support from Opel and its dealer . Any suggestion ?
Hallo Manish75, mijn GLX is ook van 2020 en ik had exact dezelfde melding: "Motorstoring: laat de auto repareren".
Wat de garantie betreft: de 8 jaar waar jij naar verwijst heeft volgens mij te maken met de SOH (State Of Health) na 8 jaar, die dàn nog minstens 70% moet bedragen. Daaronder heb je recht op een nieuwe. Wanneer ze echter stuk gaat, dan valt dat m.i. onder de normale garantie die voor de rest van de wagen ook geldt (motor, transmissie...), en daar ken ik de juiste termijn bij Opel niet van. Maar die is zeker geen 8 jaar ...
Ik vrees dat ze het zo beschouwen: stel de algemene garantie is 5 jaar, en na 6 jaar begeeft een onderdeel van de motor het, dan valt dat ook niet meer onder de garantie, maar is het gewoon een 'defect'.
Wat de diagnose & kostprijs betreft: helaas moet ik dat bevestigen. Ook bij mij was het verdict: vervangen. Geschatte kostprijs volgens mijn dealer: minstens 7.000€ (5.700€ batterij + werk).
Verschil met mijn geval: ik heb dit niet moeten betalen, omdat de kapotte batterij er nog maar in stond van 06/02/2026 (terugroepactie Opel, m.a.w. = gratis èn met garantie -van minstens 1 jaar- wegens nieuw vervangen onderdeel).
Ik vrees dus dat het in jouw geval een correcte diagnose is dat ze ofwel wordt vervangen (betalend), of je blijft met een ICE rondrijden... :-/

Terug
Naar boven