Astra H Z20LEL swap — voorste condensorfan draait niet, radiateurfan loeit hard met airco aan

Hoi allemaal,
Ik heb even hulp nodig met een koelvin/airco probleem bij mijn Opel Astra H GTC uit 2008. De auto was origineel een Z16XER 1.6, maar is omgebouwd naar een Z20LEL/OPC setup. Sindsdien probeer ik te begrijpen wat er precies misgaat met de koelventilatoren.

De auto heeft nu twee ventilatoren. Er zit een voorste fan bij de airco-condensor en een grote radiateurfan achter de radiateur. Het probleem is dat wanneer ik de auto koud start met de airco aan, er eerst een paar seconden helemaal niks gebeurt met beide fans. Daarna gaat alleen de grote radiateurfan achter de radiateur ineens keihard loeien, alsof hij direct op volle snelheid draait. De voorste condensorfan draait helemaal niet. De airco koelt wel gewoon goed in de cabine.

Ik heb daarna met OP-COM de koelventilator output tests gedaan. Bij cooling fan relay 1 gebeurt er helemaal niks. Bij cooling fan relay 2 gaat de achterste radiateurfan hard loeien. Bij cooling fan relay 3 geeft OP-COM aan dat relay 1 en 2 actief zijn, maar voor zover ik kan zien draait nog steeds alleen de achterste radiateurfan en blijft de voorste fan stil.

Ik heb ook al een paar dingen gecontroleerd. In het boekje staan zekering 5 en 6 als koelventilator 1 en koelventilator 2. Die heb ik gecontroleerd en die lijken gewoon goed te zijn. Daarna heb ik gekeken naar de relais. Volgens het schema zijn K1, K2 en K10 voor de radiator fan. K1 en K2 heb ik met elkaar omgewisseld, maar dat maakte geen verschil. K10 heb ik ook vervangen/getest met een ander relais met hetzelfde GM-nummer, maar ook dat maakte geen verschil.

Wat ik ook zag, is dat er nu nog een 1.6 condensor op zit terwijl de auto naar Z20LEL is omgebouwd. De boel past niet helemaal netjes en er zit zelfs wat met tyraps vast. Daarom vraag ik me af of de fanopstelling of bedrading bij de swap niet helemaal goed is aangepast. Misschien is de voorste condensorfan niet goed aangesloten, is de weerstand/regelmodule kapot, werkt de lage fanstand niet, of klopt de UEC/zekeringkast/bedrading niet met de Z20LEL setup.

Kort gezegd: met airco aan hoort volgens mij de voorste condensorfan rustig mee te draaien, maar die doet niks. Daarna neemt de achterste radiateurfan het over en gaat die meteen hard loeien. Omdat zekering 5/6 goed zijn en K1/K2/K10 wisselen geen verschil maakte, weet ik niet goed waar ik nu verder moet zoeken.

Ik heb zelf niet veel ervaring met relais, weerstanden en direct 12V testen op een fan, dus ik wil liever niet zomaar accudraden op de condensorfan zetten of verkeerd gaan meten. Is er iemand die dit probleem herkent bij een Astra H / Z20LEL / OPC swap, of iemand in omgeving Zuid-Holland/Rotterdam die eventueel kan helpen met meten of meekijken?

Ik kan ook foto’s en een filmpje toevoegen van het gedrag en de OP-COM test.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Terug
Naar boven