5 onafhankelijke electronische storingsmeldingen in een keer

We krijgen de afgelopen dagen vlak achter elkaar onderstaande 5 electronische foutmeldingen, die op het eerste oog niets met elkaar te maken lijken te hebben. De garage 'om de hoek' (geen Opel dealer) kan bij uitlezen niets constateren en na een reset blijft het probleem gewoon bestaan.

1. Wie heeft de probleem ook al eens gehad?

2. Wie weet wat het probleem is en hoe het op te lossen is?
Bedankt alvast. Marnix

De 5 storingen

- Storing detectie systeem. Kans op aanrijding
- Storing bandenspanningscontrole
- Storing Hill Start Assist
- Storing ESP/ASR-systeem: laat de auto repareren
= Storing ABS-remsysteem: laat de auto repareren

Kapotte kabels achterste abs sensoren.

Sorry voor de kick. Maar dat is in het geval van een Corsa-e vaak het probleem.

In bezit van benzine opel F en vanochtend dezelfde meldingen. Auto kwam bijna niet meer vooruit en was niet normaal meer te besturen. Helaas pas in november plek bij de dealer. Wat moet ik mijn lokale dealer meegeven?

Het lijkt te zijn voorgekomen na een hele flinke regenbui. Heel apart

Ik ben er over het algemeen geen voorstander van, maar uit nieuwsgierigheid raadpleegde ik Google assist over deze fout. Omdat hij al deze individuele foutmeldingen aan één euvel wist te linken, bij dezen zijn analyse:

Een defecte of vuile ABS/wielsensor (Meest waarschijnlijk)

Dit is de absolute hoofdverdachte. Moderne auto's gebruiken de ABS-wielsensoren om de draaisnelheid van elk afzonderlijk wiel te meten. Omdat de overige systemen deze data ook verplicht nodig hebben, vallen ze bij een sensorstoring allemaal tegelijk uit:

• ABS & ESP/ASR: Hebben de wielsnelheid nodig om slippen en blokkeren te voorkomen.
  • Hill Start Assist: Moet weten of de wielen stilstaan of rollen om de rem vast te houden op een helling.
  • Bandenspanning (TPMS): De Corsa gebruikt vaak een indirect systeem. Dit berekent een lekke band op basis van een afwijkende rotatiesnelheid via de ABS-sensor.
  • Detectiesysteem (Kans op aanrijding): De noodremassistent schakelt zichzelf uit veiligheid uit zodra hij de exacte snelheid van de wielen niet meer kan verifiëren.
Oorzaak binnen dit scenario: Vaak is een wielsensor defect, zit er vuil/metaalslijpsel op de sensorring, of is er sprake van een bekende kabelbreuk in de kabelboom naar de achteras door het constant in- en uitveren van de auto.

Terug
Naar boven