Hierbij even een update.
Op benzine blijkt de auto toch niet goed te lopen. Hij loopt wel (stationair goed, komt op toeren e.d.), maar heeft minder vermogen. Ik kan er mee rijden, maar op de snelweg bv kan ik niet harder dan 120/130 km/h en tussen 1500 en 3000 toeren heeft hij minder pit. Dit is op benzine. Op LPG-G3 rijdt de auto nog steeds niet (schokkend stationair en uitvallen na gas geven).
Ik had de auto naar een LPG garage gebracht om uit te sluiten dat er componenten in de LPG installatie defect/verstopt/vervuild was (met name gasverdeler/-filter en injectoren). LPG installatie was goed --> Uiteraard moet ik eerst de benzine probleem oplossen. Garage heeft het volgende opgeschreven:
Foutcode:
P0170: fuel trim 1 (loopt dus arm)
P0303: misfire (overslag) cil. 3
Gaat op benzine en lpg na paar seconde in open loop (de lambda). Na foutcode weer reset, tijdelijk close loop, maar daarna weer open loop. Lambda waarde +/- 155mV.
Als remreiniger in de motor wordt gespoten gaat lambda naar +/- 875mV, daarna weer naar 155mV max --> meestal 35mV. Blijft slecht lopen op LPG. Cilinder 3 uitgewisseld, geen resultaat. Loopt tijdelijk goed (closed loop).
Werking van de lambda is dus wel goed. Maar de lambda geeft standaard dus een lage waarde aan (loopt arm). Het blijkt dat als je de brandstofmengsel verrijkt (dus gas geeft), het systeem de motor niet goed regelt --> de regeling verarmt de brandstofmengsel in plaats van dat de brandstofmengsel wordt verrijkt.
Welke sensor / component in de regeling van de motor kan er meer voor zorgen dat de motor arm loopt? Hierbij een aantal theorieën en een to-do:
Theorieën:
- versleten kleppen / lage / geen compressie. Kleppen kunnen zijn versleten, kan ervoor zorgen dat de kleppen niet afsluiten en daardoor valse lucht trekken / geen compressie heeft waardoor de brandstofmengsel arm is/wordt en daardoor misschien zelfs niet ontsteekt (overslaan cilinder);
- Defecte ECU / oude software. ECU regelt de motor niet juist met de gegeven die hij krijgt aangeleverd;
- Kabelbreuk ergens. Waardoor de ECU niet de juiste waarden binnenkrijgt en dus niet goed regelt;
- Luchtmassameter ???. Omdat hij minder vermogen heeft. Maar de luchtmassameter heeft geen invloed op code P0303. Maar wel op het vermogen.
To Do:
- Compressie meten!!! ga ik morgen doen;
- Luchtmassameter een keer uitwisselen;
- ECU uitwisselen.