de afgelopen weken bezig geweest met de zomerwielen, begin december de winterset gemonteerd en wat waren die lichtmetalen vies.
vorig jaar had ik nog geen winterset, dus 7 winters en zomers eronder gezeten en nooit schoongemaakt.
Bij aanschaf wel de buitenkant alle remstof (vooral in de hoeken) erafgehaald en gepoetst dus het zag er wel netjes uit maar die binnenkant.
normaal gebruik in mijn hogedruk spuit niet want alleen een soort terrasspuit (straal draait rond, freest het vuil weg zegmaar) maar toch maar gebruikt op binnenzijde... resultaat nog steeds helemaal zwart.
kwastje dasty, spuiten, nog zwart, dasty afwasborstel schrobben en afspuiten, zwart met hier en daar een verkleuring naar donkerbruin..
met veel schrobwerk en dasty 85 procent schoon.. daarna ovenreiniger erop.. inwerken en afborstelen... 100%
zag dat er veel lak aan de randjes eraf was aan binnenzijde, (en natuurlijk steenslagschade en waar het oude plaklood verwijderd is), hier gaat de lak dan opbollen, de soort bloemkoolerosie van het alu.. nu alles schoon was alle randjes in de blanke lak gezet (bij de voorwielen eigenlijk bijna alles) daarna alle plekken voor de 2e keer waar de lak al af was, dit ook in de velg gedaan 2x.
natuurlijk zie je het maar de inkijk is schoon en het gaat er mij om dat die erosie, het afpellen van de lak niet zichtbaar word aan de voorzijde van de spaken, achter eigenlijk geen zichtbare schade, voorwielen wel een beetje, ook deze plekjes met juiste lak en sateprikker bijgetipt dus is weer op kleur.
Toen de achterzijdes van de wielen geheel in de wax gezet.
nu nog de puntjes die ik met "zilver" heb aangetipt aan spaken nog even afwerken met blanke lak.
de voorzijde even handmatig polijsten, in de harde wax zetten en nog afwerken met een showroomblink finish product.
dan kunnen ze er weer onder over een week of 2 na de beurt/apk op 28 feb. het heeft wat (avond)uren gekost, maar houd je van de straat!
kunnen we daarna de winterwielen weer schoonmaken en poetsen, maar zal minder werk zijn want al goed aangepakt voor deze winter.