Ron dat is een beetje een vreemde denkwijze die je hier vertelt:
Ik kan een sprintje trekken met de 3-gang aut en andere mensen achter me laten.....Dat ligt niet veel aan de bak..
Wat ik bedoel is die bak is ontworpen om achter lichte motoren te komen 1.6-2.0-2.2 enz enz de zwaarste motor die ik ken is de 30E in Europa,en daar krijgt ie het zwaar te verduren,mijn bak is al half dood,achteruit duurt ff voordat ie pakt kickdown van 2 naar 1 werkt niet meer en schakelen lijkt bij bepaalde toeren wel op een splitterbak van een vrachtwagen,maar de 4L60E bak ligt al klaar.
In Australie ligt de 3-gang automaat achter de 3.3L en 4.2L en 5.0V8 en ze noemen um daar Trimatic maar staan bekent als Traumatic,omdat ze te zwak zijn om het koppel van de V8,s aan te kunnen en het graag begeven,wat door sommige een constuctie fout van Holden werd genoemd om die zwakke bak te nemen ipv een TH350 of TH400.
Die bakken zijn niet de sterkste bakken ter wereld en met flink wat koppel en extreme temperaturen inwendig zoals met zware last door bergen op...Maakt de levensduur zeker niet langer.
Maar nog ff over trekken,in principe is een 30E niet geschikt om zware dingen mee te trekken puur vanwege het gebrek aan koppel,en het max koppel dat der is zit ergens richting de 5000 toeren.
Als ik bv naar een oude chevy V8 kijkt die hebben al bergen koppel tot hun beschikking vanaf stationair,en kunnen makkelijk zware lasten trekken,zonder zich extreem kapot te hoeven maken.
Zelfde met een vrachtwagen:geen vermogen maar bergen koppel.Bv 300KW en 1400NM koppel en als ik naar een formule 1 auto kijk bv:700KW 300NM koppel..Probeer maar een aanhanger achter een formule 1 auto te hangen...Krijgt ie amper van zijn plaats terwijl de vrachwagen met stukke minder pk der mee speelt..
En een 30E is al geen sterke koppel motor,daarom niet echt geschikt om veel te trekken en al zeker niet met een bak die achter een motor zit die ie net aankan,tuurlijk zijn der mensen die het geen probleem vinden,persoonlijk vind ik een 30E te zwak om langdurig in stadsverkeer zware dingen te trekken,op een autobaan bij constante snelheid zal het wel gaan maar om dagelijks met een aanhanger zand door een stad op te trekken is vragen om problemen met je bak en laterna ook je motor die het zwaar op zijn klote krijgt,terwijl een V8 bv met 150kw en 400NM hier mee speelt bij wijze van spreken dan.