Ik ben vandaag misschien wel een stapje dichterbij de oplossing gekomen... Althans dat vermoeden heb ik. Ik trok gisteren tijdens stationair draaien het stekkertje van de temperatuur sensor los onder het gasklephuis. Kort daarna lees ik de ECU uit en krijg daar nu 2 meldingen, een van de stationair regelaar (die ik al vermoedde) en nu ook de temp. sensor. Ik dacht, "Nee hè, weer wat nieuws!" Maar nee, die had ik zelf veroorzaakt. Zit ik vandaag met een vriend de pijnzen over wat het nou kan zijn, vertelt hij over Corsa waar hij ooit een Ascona blok in heeft gebouwd en hij ook tegen een probleem aan liep. Alles werkte, starten en na 3 minuten stopt hij en doet niets meer. Hij dacht eerst aan de bobine, dus deze vervangen, starten en niets aan de hand, tot 3 minuten later hij weer stil valt. Weer een andere bobine er in, weer hetzelfde probleem. Na lang zoeken bleek het een kabelbreuk te zijn die alleen bij een warme motor parte speelde... Daar denk je toch niet snel aan...
Nu heb ik het vermoeden dat de stationair regelaar het bij mijn auto slecht of zelfs helemaal niet doet en er misschien 1 van de 4 kabeltjes beschadigd of gebroken is... Aangezien ik er al 3 verschillende regelaars in heb gehad en ik geen verschil merkte ga ik er van uit dat deze wel goed zijn maar ik elders moet gaan zoeken.
Kan iemand me vertellen hoe ik deze draden goed door kan meten? Ik heb wat schema's gevonden op internet, hij zit in de boom vanaf de "brandstof inspuiting regel unit", klopt dat? Ik ben 'm voor 2 verschillende motoren tegen gekomen behalve die van mij, voor een C16SE en een NZ, laat ik nou net een XZ hebben. Zit hier veel verschil in? ik kan uiteraard gewoon de draden terug zoeken op de ECU, maar hoe meet ik ze het beste door daarna? Mijn multimeter is niet zo heel erg lang met de draadjes...
De motor loopt op zich erg netjes maar bij stationair glooit ie een beetje in het toerental, als de regelaar niets doet, kan hij dat uberhaubt wel lopen? Wie weet blijft ie wel een beetje open staan waardoor het niet eens opvalt dat hij het niet doet... Als ik de auto uitzet, weer start en meteen ga rijden blijft het lampje uit, ook als ik het gas er een beetje op weet te houden blijft het lampje uit.
Elk idee is welkom, ik ga er langzaam in geloven dat ik het hier moet zoeken. ik hoor het graag van jullie!
Alvast bedankt!!!