Bij ons in het dorp is Eddy Vos automaterialen ook een tijdje geleden overgestapt op MPM, want o dat vonden ze zo goed spul. Nou, ik was er dag 1 al niet kapot van ook, blijf daar mooi vanaf.
Bij onze 350 leden tellende hobbygarage kwam de man van TSL wel eens langs om zijn wonderolie te demonstreren. Inmiddels ben ik er achter wat het goedje wat hij verkoopt werkelijk is, en kan ik het iedereen afraden om in motorolie toe te passen, maar de man kwam wel met een Timken testmachine langs waarin we heel wat verschillende merken olie hebben mogen testen op smeerkracht. Opmerkelijke verschillen zaten daar nog in! Nu zegt dat ook niet alles, en die test is makkelijk te manipuleren, dus voor een objectief beeld moet je bepaalde regels in acht houden, zoals elke keer een nieuw testlager inspannen, en 20 seconden droog laten 'warm' draaien, zodat hij iets ingesleten is. Daarna met vloeistof carter er op gelijk koud met vloeistof beginnen en om de tien seconden een gewicht toe voegen. Timing is voor die test erg belangrijk, want hoe langer je de boel laat draaien hoe warmer het loopt en hoe beter het zelfde smeermiddel smeert.
Kroon Emperol 5W40 kwam daarbij tot 10 gewichten voor het vast liep. Shell Helix 10W40 tot 8 gewichten. Valvoline 5W40 ook tot 10 gewichten. Action 5W40 bij 6 gewichten. Karwei 10W40, bij 5 gewichten. Gamma 10W40 bij 6 gewichten.
Helemaal 1:1 krijg je het nooit, maar als er meer dan 2 gewichten verschil in zit dan is het een zeker resultaat te noemen.
Overigens is smeerkracht ook niet alles, want chloor bleekmiddel smeert als een tierelier! Ook dat hebben we getest, en het steeg met 14 gewichten royaal boven de smeerkracht uit van gemiddelde motorolie! Toch is het af te raden dit in je motor te doen! Heel belangrijk is het ook om van de olie het base number te weten, zeg maar de PH waarde zoals het uit de fles komt. Hoog PH wil zeggen dat de olie vrij basisch is samengesteld, en dat is vaak gedaan omdat in het additieven pakket stoffen zijn gebruikt die hoewel ze een positieve smering geven de boel sneller laten verzuren. Dit zijn dus compensatie basen, meestal calcium verbindingen, die houden de PH waarde dus zo lang mogelijk op de rails.
Is het slecht om een motor stilstaand warm te laten draaien, heb er nog eens goed over nagedacht en ik denk inderdaad dat je beter binnen een halve minuut kan gaan rijden, en dan zo soepel mogelijk, met zo min mogelijk horten en stoten, en laag toerental.