origineel gepost door peerke1987
Ik heb zo net nog eens het hele topic doorgelezen, en met 1 woord GEWELDIG!!!!!!
Wat jij allemaal gedaan hebt is onvoorstelbaar!
Mijn complimenten echt!:vertag:vertag:vertag
Hier kunnen de heren van Discovery Channel wat van leren!:jerry:jerry:jerry!
Vraagje,
Heb je de tunnel nu enkel vergoot omdat je de motor in zo'n recht mogelijke lijn wil hangen? of zijn hier nog andere redenen voor?
dank je voor het compliment, ik blijf liever toch op de Nederlandse bodem. op jou vraag van de tunnelbak vergroting is als volgt. heb eens een motor blok gedemonteerd die behoorlijk scheef lag omdat er speling op de krukas was, dwz. ik kon het vliegwiel zo'n 3 a 4 mm naar voren en naar achteren bewegen. bij de demontage bleek toen mijn vermoedingen al vlug bevestigd waren dat de lagerschalen naar een kant afgeslepen waren en dat de oorzaak lag aan het gewicht naar achteren richting het vliegwiel. nu bouw ik de motoren zo rechtmogelijk in om dan de wrijving naar achteren teniet te doen en het grote voordeel hiervan is, dat de olie boven niet naar een kant uitloopt waarbij de eerste cilinders minder smering krijgen. het zelfde geldt ook voor de versnellingsbak, de lagers hoeven nu alleen maar voor de draaiende beweging te zorgen en niet naar achterwaartse krachten ook nog opvangen. kort gezegd "de lagers krijgen het veel minder te verduren" wat ook voordelen opleverd kwa vermogen.
Chris