Manta A Mark

<p style="text-align: left;">Goed nieuws, de manta rolt weer!</p>
Ik wil nog een keer een uitgebreid verslag doen maar eerst even een paar fotos:

tzfevxwsrqd9voxw8129se6rt4goxldh.jpg

sbsckgn1iakvhvcu9in1cc3gs63wgk4y.jpg

yxeftddl3snot746utjjdbut8xuvzzio.jpg

En in mijn eigen nieuwe schuurtje:

l01cnmg7uwhs66dbg2fhxajn9l2lpvo0.jpg

En dat betekent dat het spit nu leeg is en te koop (vraagprijs 250):

r8tr4xapxpdg22xz2i4o1wgsnpd7trva.jpg

Nu spuitklaar maken en spuiten!

Als het eenmaal in je eigen schuur staat is de druk om er mee verder te gaan een stuk lager heb ik gemerkt.

Inmiddels huis verbouwd en 2 kids verder maar nu wordt het weer tijd om ermee verder te gaan. Begint al aardig op te schieten om alles spuitklaar te krijgen, plan is om dit nog van de zomer te laten doen en misschien nog te rijden dit jaar al zal dat wel niet meevallen.

Inmiddels ook al wat spulletjes verzameld die ik nog miste, oa tussenas, hoofdremcilinder + reservoir. Verder nog wel een verlanglijstje met wat onderdelen, dat gaan we langzaamaan ook maar eens verzamlen. Oa een beetje knap dashboard (de oude is gespoten en gescheurd)

vlt7cm74glo0bdr9n10jyig936jirx1c.jpg

32hhox5iy3wo8qdp4r6d4bdmvhkrem5o.jpg

ikospyws4zmlamy69m02sxisjhou7d8u.jpg

Erg tof dat je weer verder kan met de Manta. Huizen verbouwen en kids tussendoor neemt een hoop tijd in beslag inderdaad maar wel ideaal dat je de Manta bij huis hebt staan.
Hopelijk gaat het je lukken hem 2025 op de weg te krijgen en anders is 2026 ook een mooi jaar ervoor toch ;-)

Inmiddels weer wat verder gekomen, ik werd afgeleid door een bijprojectje.
Ik had al langer in mijn hoofd om me eens te verdiepen in een ombouw naar injectie met een vrij programmeerbare ecu. Nu zijn die nogal prijzig dus dat was er nog niet van gekomen. Tot ik een open-source project tegenkwam wat iets professioneler was dan een arduino. Hiervan zijn de bestanden om printplaten te maken vrij beschikbaar om zelf te (laten) maken.
Uiteindelijk heb ik 5 printplaten laten maken, er moest alleen nog wel een chip met 100 pootjes met 0.5mm pitch gesoldeerd worden maar ook dit is gelukt.
20250701_225154.webp
In de tussentijd me verdiept in hoe en waar de injectoren komen. Ik had al dcoe 48mm webers liggen om op de motor te monteren, inclusief de inlaatspruitstukken. Ik kwam op ebay throttle bodies tegen met dezelfde bouwvorm qua aansluitingen, alleen zijn deze maar 30mm 'diep'. Het is eigenlijk alleen een gasklephuis met gat voor de injector (met nog een luchtbypass stelschroef) De lage inbouwdiepte bood ook gelijk ruimte voor mijn luchtfilterbak, die met de webers toch wel lastig zou gaan passen dus maar een setje throttle bodies besteld. Ook meteen het gaskabelmechaniek en een gaskleppositie sensor meebesteld.
Vervolgens uitgerekend wat voor injectoren ik ongeveer nodig heb en hiervan een nieuw setje bosch injectoren besteld.
Dan de ontsteking. Ik had al twee setjes elektronische ontsteking liggen, een gewone en eentje van irmscher, ik vermoed van een i200, deze schijnt anders (iets meer?) te vervroegen.
Omdat ik toch een ecu ga gebruiken, kan ik hier ook de overstap maken naar iets moderners. Na wat uitpluizen zijn dit penbobines geworden, van een honda. Deze waren enigsinds betaalbaar.

Nadat alles een beetje besteld was, werd het tijd om een schema te gaan maken. Zonder schema zomaar beginnen is vragen om problemen. Ik heb een bestaand schema van een manta B als basis gebruikt. Alles wat ik niet nodig heb eruit geknipt en wat nieuw is toegevoegd. Ook de ecu staat hier nu in. Bij elkaar zijn het toch een hoop draadjes dus heb ik me afgevraagd hoe en waar ik van de motorruimte naar binnen ga, want daar wil ik de ecu en relais monteren. Ik heb hiervoor 2 37-polige stekkers besteld, want ik wil dat elk onderdeel fatsoenlijk voeding en massa krijgt. Ik lus niks door, alles komt van een verdeelstrip binnenin de auto om problemen te voorkomen.

Langzaam aan kwamen alle spullen binnen.
Bij het monteren van throttle bodies en gaskabelmechaniek, kreeg ik niet verzonnen hoe dit met elkaar zou moeten werken. Uiteindelijk heb ik een aluminium armpje gefreesd om te zorgen dat het mechaniek op de goede plek aangrijpt om de juiste beweging te maken, dit werkt nu goed.
20251208_223729.webp
Voor de penbobines heb ik ook een steun gemaakt zodat deze netjes vast zitten aan het motorblok:
20251216_075907.webp
Uiteindelijk ziet het er nu zo uit:
20260203_231011.webp
Ik vergeet vast nog het een en ander.
Toen alles aangesloten was volgens mijn schema, ik verse benzine geregeld had met een retourleiding en drukregelaar (slangetjes zitten nu nog in een jerrycan), timing had gecontroleerd (oja er zit nu ook weer een originele 2.4 pulley op met tandjes) werd het tijd om eens te kijken of de motor wilde aanslaan. Alle onderdelen had ik los getest (injectoren, ontsteking, gaskleppositiesensor, koelwatertemperatuur etc) dus theoretisch moest alles er zijn. De ecu wordt geprogrammeerd met tunerstudio, hier heb ik ingesteld welke motor het is en heb ik alle onderdelen mee getest.

Met een niet al te hoge verwachting maar eens gaan starten maar hij startte! Hij bleef ook lopen, wel vrij laag stationair maar dat is begrijpelijk aangezien er geen stationair klep zit (nog niet).
Voor degene die het wil zien/horen:

Nu de kabelboom voor de verlichting afmaken, luchtfilterbak plaatsen, stationair regel klep toevoegen en eens kijken voor het spuiten.

Terug
Naar boven