Mr-Turbo de Volvo vrachtwagen garage in Venlo genaamd Nebim maken zo op hun manier de koelvloeistof aan,als je me niet gelooft bel ze op zou ik zeggen en zeg dan dat het oplichters zijn.(Volgens mij werkt geheel Volvo vrachtwagen dealer handel in NL met dat spul)
Als ik mijn motor naar de stort zou moeten brengen had ik dat al 5 zomers op rij kunnen doen,en het gekke is hij doet het nog prima na 5 jaar op water en antivries te hebben gereden.
Wat betreft kalk aanslag heb je zeker gelijk kalk is niet goed in een koelsysteem,maar die 10/11L water die een koelsysteem bevat geven praktisch geen kalk:het is geen wasmachine waar dagelijks 40/50L water doorheen gaat.
En wat betreft koelproblemen door gewoon water gebruik met kalk:niks 0.0 de motor komt nooit boven de helft.
Een 2500E word toch ook niet warmer als een 30E omdat ie meer "vlees" om de cilinderwanden heeft zitten en toch evenveel toeren maakt....
Ik heb geen sporen van kalk/roest gezien in mijn blok en kop en thermostaathuis toen ik um los had liggen.
En voor degene die denken dat koelvloeistof smeert,wat smeert ie dan??
Het enigste bewegende deel in een koelsysteem is je schoepenwiel,de rest zit aan de droge zijde,het is niet normaal dat je water/koelvloeistof in je waterpomp lager krijgt,dan is het binnen een paar minuten gedaan met je waterpomp,en als je verklikkergaatje water begint te kosten ben je so wieso toch al te te laat dan in je pomp einde oefening,dan heb je een lek naar buiten toe.
Maar goed iedereen moet erin doen waar ie zich happy bij voelt maar na mijn idee kan een oude CIH goed tegen water.
Aluminum blokken en koppen enz zal zeker niet goed zijn maar de oude CIH,s