@doornob wrote:@wim-v6 wrote:Gewoon lekker in toeren rijden, beter dan de motor met laag toeren laten zwoegen, en wees een beetje voorzichting met de koppeling..
Meer is er niet te zeggen.
> Tipjes:
- Probeer zo kort mogenlijk bezig te zijn met koppelen, bij een zo laag mogenlijk toerental
- als de koppeling eenmaal geheel gekoppeld is, Kan je gasgeven
willem
Willem, even checken of ik het goed begrijp. Als ik stil sta met mijn combinatie op een helling, dan is het beste om de koppeling zo snel mogelijk op te laten komen en direct plankgas geven. Of heeft jouw verhaal alleen betrekking op een rijdende combinatie. Nu laat ik (bij stilstand) de koppeling opkomen bij circa 2200 toeren, en geef daarna plankgas. Dit is dus niet goed voor de koppeling, als ik het goed begrijp. Graag jouw feedback!
Handrem is in dit geval het makkelijkste (als je bergop stilstaat). Koppeling op laten komen tot je m voelt aangrijpen. Gas geven (en koppeling +) handrem los. Dan redelijk in de toeren jagen en doorschakelen (of het moet erg stijl zijn). Je voelt wel aan wanneer je niks meer over hebt (meer gas geven haalt niks uit). Op dat moment kan je beter terugschakelen, net wat Wim zegt. En als je overschakelt haal dan je voet helemaal van het gaspedaal! Zo voorkom je in elk geval dat je koppeling gaat slippen.
Een vriend van me kwam stil te staan op een 17% helling toen ik ernaast zat in Engeland. Toffe gozer maar weinig gevoel voor auto's. Gelukkig was het niet mijn auto... Want de koppelingsplaten werden levend verschroeid (wat een lucht!!) Hij probeerde weg te rijden zonder rem met 4k+ toeren en dan de koppeling te laten opkomen....