Indien ik niet de enige ben die twijfelt mbt de montage van de schokbrekers. Het is van 'beneden naar boven';
Oog, Demper, Ring, Rubber ring, metalen bus, chassis, rubber ring, Ring, (rare) veerring, moer. Dit is iig zo bij de Monroe 23456.
Vervangen kost tien minuten per kant als je weet wat je moet doen. Mijn originele dempers (Sachs?) zaten aan de bovenkant met steek 16 vast en onder een normaal maatje groter. Als je die bovenste moer wilt losmaken zul je er met een dop achter komen dat er weinig gebeurt. De bovenste helft van de demper draait namelijk vrolijk mee. Om die tegen te houden zou je in de wielkast de demper kunnen tegenhouden. Echter, die heeft een stofkap die los draait. Daar heb je dus niks aan. Je moet/kan met een verstelbare steeksleutel (Bahco) het draaideind aan de bovenkant vasthouden. Daar zit een 5mm-10mm afgevlakt draadeind. Je kan er dan natuurlijk geen 16 dop meer op zetten. Je moet dan dus een 16 steeksleutel hebben om de originele demper los te halen. Deze draai je dan onder je Bahco/Griptang door.
Aan het einde van je reparatie heb je als het goed is via de twee ringen en de metalen bus een harde verbinding tussen de demper en je bovenste moer. Dit voel je ook bij het aandraaien van de bovenste moer. Eerst ben je gewoon rubber in aan het duwen. Later zul je voelen dat je niet langer rubber aan het indrukken bent maar dat je staal op staal zit. Tussen die 'harde' verbinding in, zitten de twee rubber ringen met je chassis. Het chassis is dus geklemd tussen een harde verbinding van de demper en de rubber ringen aan zowel de boven- als de onderkant.
Ik weet niet of dit DE manier is, maar zo heb ik het gedaan. Resultaat; de achterkant valt als een blok van drempels af en lijkt alle energie kapot te maken. Voorheen was de achterkant 'zachter' dan de voorkant. Nu voelt het alsof de voorkant ook aan vervanging toe is.
Als je ook maar het idee hebt dat je Corsa B achter een beetje sompig is en/of als je je schrap moet zetten op die ene vervelende bult in de snelweg, wss is het de voor- of achterkant schokdemper.
Denk niet; ik wil het voor de zekerheid extra 'strak' gedempt hebben. De Monroe's voor de Corsa zijn (meer dan) straf genoeg voor de meeste bestuurders.