Hallo Bas, zo, ook een gereviseerde 2.4 gekocht? Mijn zoon ook alleen had de vorige eigenaar (die hem ook "gereviseerd" had) er al zo'n 3000km mee gereden: "zonder problemen" . ja ja.
Affijn, ik zal jou daar niet mee lastig vallen maar een antwoord geven op enkele van je vragen.
Keesjr had al geschreven hoe je het blok op tijd zet dus daar hoef ik niet meer over uit te wijden.
Dat busje is een "Umbrella type" klepsteelseal. Het is dus eigenlijk geen echte seal maar voorkomt dat er te veel spatolie tegen de klepsteel komt zodat het olieverbruik binnen de perken blijft. Een 2.4 is een veel modernere motor en heeft uitstekende klepgeleiders waar een klepsteelrubber opgeschoven zit. Bij het monteren van die rubbertjes wel heel secuur werken: Rubbertjes pas plaatsen als de klepveren definitief gemonteerd worden. Als je de kleppen uit de geleiders haalt, beschadig je de klepseals! Dus, eerst de klep plaatsen, beschermhoedje over de klepsteel schuiven, ingeolied sealtje over het beschermhoedje schuiven en op de klepgeleider drukken, eventueel met een speciaal stukje gereedschap. Beschermhoedje verwijderen, veer, veerschotel en spietjes plaatsen.
Succes, HOT ROD.
Bas, als jij van iets het nut niet inziet, wil dat nog niet zeggen dat een bepaald onderdeel géén functie heeft die misschien wél heel belangrijk is.