origineel gepost door Jerremy
Als je het knopje indrukt gaat het lampje in de schakelaar branden, dan is 'ie uitgeschakeld.
Het lampje in de schakelaar kan defect zijn
TC meet over de ABS sensoren. Als TC zelf kapot zou zijn, of foutieve meting zou doen, moet volgens mij ABS lampje ook branden (?)
Bij mijn weten knippert TC in het instrumenten paneel (waar je snelheidsmeter, toerenteller, temp. & brandstof meter zitten) wanneer het ingrijpt (dus doorslippen voorkomt) dus dan is TC ingeschakeld.
Het TC in het geval van deze generatie bij de Opels smoort de motor, dmv. een extra klep. (TC-klep. Ziet er uit als een soort gas klep, en werkt ook zo, alleen dan om de motor te knijpen/smoren) Teminste, bij een C- en X25XE wel. X30XE is gasklep ook kabel bediend. Bij Y motoren (26 & 32SE) is gasklep electronisch, en zal TC daar anders in verwerkt zijn.
Leuke tips allemaal wel hierboven om het uit te testen, maar ik zou daar maar gematigd in zijn met dat soort fratsen waar je het doet etc.. Het verrassings effect kan verkeerd uitpakken als je er niet op bedacht ben, of ervaring mee heb.
Voor mij is de Omega me eerste RWD auto, maar heb zelf niet de drang om persee met een drift door de bocht te gaan of met spinnende wielen wat banden op roken wat dan ook.
Zaken als koppeling bruusk op laten komen vindt de aandrijf lijn niet fijn, en geheel krijgt een fijne optater.
Een keertje is niet erg en zal er niet van kapot gaan, maar ik ken een BMW coupe rijder die ook de smaak te pakken kreeg, een vervolgens een hele rits problemen aan ze achterwiel ophanging (uitgescheurd ophang punt carrosserie van achterbrug) en wiellager kreeg kort daarna. Is maar een voorbeeld, maar toch, denk een direct gevolg van 'leuk' spelen met een RWD auto :jerry
Tc werkt anders.
Als de tc in geschakeld wordt dan onderbreekt de ecu de ontsteking.
Dit is ook te horen aan het roffelende geluid.
De gas klep kan je niet zo snel bedienen. ook niet bij de elektronische gasklep(pen).
origineel gepost door Stakenburg
Heren ik dacht dat er GEEN TC op een omega met automaat zat. Ik kan me vergissen ben ook maar een leek. Maar alle omega's die ik bezocht heb voor aanschaf hadden de automaten geen TC en de handgeschakelde wel. Of misschien vanaf een bepaalde bouwjaar.
Gr.
Martijn
Op alle 6 cil modellen (benzine, diesel weet ik niet) zit tractiecontrole.
dus ook op de automaten.