Ok.. vanmiddag ben ik nog een keer extra rond wezen touren om wat meer symptomen naar boven te halen met 4x4 zekering er nog in. Het gebied waar het verdeelbakslangetje op gericht is blijft iedere keer dat ik onder de kap kijk droog maar toch komt er af entoe de geur van hydraulische olie door de ventilatieroosters heen, iets wat zich pas voordeed na die luide knal.
Verder hoor ik op volstrekt willekeurige momenten als de auto stil staat en het gas op een normale manier ingetrapt word de stb-pomp net zo'n geluid maken (van een met het toerental samen oplopende sterkte) als toen de vorige 100% kaput bleek, dit was al aanwezig voor de luide knal.
Op andere momenten wordt het bovenstaande afgewisseld met een eveneens op willekeurige momenten optredend gepiep en geknars wat als ik mijn oren mag geloven bij de drukbol vandaan komt en na de knal pas te horen was.
Ik heb de auto sinds die merkwaardige loeiharde klap nog niet op de brug kunnen hebben om hem van onderen te bekijken.. ABS heb ik wel uitgelezen en het is geen harde code die het lampje op spontane momenten op laat lichten, een verschijnsel wat zich eigenlijk al voordoet sinds de rit huiswaards vlak na aankoop.
Aardig verwarrend dit allemaal ik weet het, maar zelfs voor mij is de logica zoek

Zouden de magneetschakelaars aan het overlijden zijn?
EDIT: daarnet in de pauze even naar de spanning van de multiriem gekeken en ik kan deze een beste hoeveelheid naar me toe halen wat de willekeurig optredende geluiden zou verklaren... kan het zijn dat de spanrol al niet meer goed was en met een behoorlijk harde klap aangaf dat hij besloten heeft om de pijp aan Maarten te geven, is er ergens een steentje tussen gekomen of is er iets anders vast geslagen (dynamo is hoorbaar maar de poelie loopt wel mee met de rest)?
Direct onder de drukbol is het trouwens een klein beetje nat van iets wat aan het zweten is, maar de boel is niet zeiknat.