Opel Zafira 1.4T 2015

Goedenavond iedereen,

Als gezin (2 volwassenen en 1 kind met beperking, vandaar de grotere auto) zijn we zijn bezig met de volgende auto voor ons.

We hebben een proefrit gemaakt in de Opel Zafira 1.4T uit 2015 met net geen 130.000 km. Erg fijne auto en ook de ANWB is zeer positief.

Motortype: B14NET (Euro 6)

Automaat: MNK

De auto wordt verkocht met 12 maanden BOVAG garantie, grote beurt en nieuwe APK. Indien nodig nieuwe distributieset (onderhoudsboekje was nog bij de oude eigenaar, stel van 70+ die het vergeten waren bij de papieren te doen). Daarnaast zijn er wat kleine zaken die ook opgelost worden. Daarnaast een prima voorstel als inruil gekregen.

Wat ik kan terugvinden is dat de 1.4T wel bekend staat vanwege hoger olieverbruik i.v.m. het membraan de carterventilatie.

Mijn vragen zijn de volgende:

Is het aan te raden om aan te sturen op het preventief vervangen van de carterventilatie? Mocht eerdere vervanging niet te achterhalen zijn.

Zijn er nog andere aandachtspunten bij deze auto in het algemeen?

Alvast bedankt voor de hulp

"Is het aan te raden om aan te sturen op het preventief vervangen van de carterventilatie? Mocht eerdere vervanging niet te achterhalen zijn."

Is geen kleinigheid.. Doordat iets kapot gaat in het inlaatspruitstuk (zie eerdere posts / door garages alleen te fixen door compleet inlaatspruitstuk te vervangen) gaat het membraam in het kleppendeksel kapot en is alleen te fixen door nieuw kleppendeksel. Denk niet dat ze zin hebben beide preventief te vervangen.

Echt belangrijk is ook dat je zeker binnen 5 jaar, ongeveer, de koelvloeistofflens vervangt (zit aan zijkant blok, met slangetje naar het koelvloeistofvaatje). Door de extreme koelvloeistoftemperaturen waarmee deze motoren draaien (zie je niet op de meter, die vertelt netjes 92 graden, maar is ergens tussen de 105 en 107 graden) wordt dat materiaal kortbrak. scheurt het en heb je koelvloeistofverlies als je dat op moet merken tijdens het rijden, ben je in de praktijk vaak te laat. Is geen duur onderdeel en niet moeilijk te monteren, neem aan dat ze dit wel willen doen.

De motoren zijn ook gevoelig voor LSPI, maar in de praktijk te voorkomen door niet te belasten onder de 2000 toeren, maar met de automaat gaat dit vanzelf goed denk ik.

Ik heb zelf ook zo een motor en heb doordat ik een "knutselaar" ben de zwakke punten omzeilt met niet officiële oplossingen, maar voor de doorsnee persoon die naar een garage gaat, weet ik niet of het verstandig is zo een motor te nemen..

Gr,
The Duke

@the-duke

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Zeer gewaardeerd.

Oeh dat laatste deel klinkt niet goed. We zijn inderdaad afhankelijk van een garage. Echt jammer want het leek zo'n fijne auto en ook telefonisch was de ANWB erg enthousiast.

Het is tegenwoordig echt lastig om nog een "goede" auto te vinden. Ford met de EcoBoost problem, Stellantis met de Puretech en VAG met de T(F)SI. Ons budget is € 11.000,- en dan blijft er weinig over wat dat betreft. We willen wel graag EURO 6 om voor te sorteren op toekomstige milieuzones i.v.m. ziekenhuisbezoeken (en nee, daar maakt men geen uitzondering op merken we nu al met onze huidige auto).

Ik heb even naar de prijzen van de onderdelen zelf gekeken, maar dan zit je minimaal op een € 1.000,- exclusief arbeid. Daar zal een garage idd nooit niet akkoord mee gaan om preventief te vervangen.

Gadver.

Laatst bewerkt:
Ik ben echt een Opel fan (pre Stellantis), maar dit kan ik niet mooier maken. Blokken zijn in de basis oersterk, maar heeft deze zwakke punten.

Als je twijfelt over de andere merken die je noemt, neem dan absoluut toch de Zafira, dat zal je meer plezier en minder problemen opleveren.

Weet niet of de Mitsubishi ASX of de Suzuki Vitara groot genoeg zijn voor jullie, want deze zijn naast oersaai en een klasse minder qua feeling/rijplezier, wel erg betrouwbaar, wat voor jullie wellicht de prioriteit heeft.

Terug
Naar boven