Verander lettergrootte
Prijs:zie tekst
Prijs:4000 EUR
Prijs:zie tekst
Prijs:4899 EUR


Het is nu 25 okt 2014 16:15



Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1 , 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe distributie op tijd zetten?
BerichtGeplaatst: 10 apr 2010 18:20 
Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jun 2009 13:00
Berichten: 245
Gegeven likes: 0 post
Ontvangen likes: 0 post
Woonplaats: Delft
Ik ben van dag in het zonnetje aan het sleutelen geweest.
Ik heb de koppakking vervangen.
Dat is allemaal goed gegaan.
Alles weer in elkaar en toen kwam ik bij de poelie van de nokkenas.
Ik had alles afgetekend.
Maar kwam toch niet goed uit.
Nu ben ik aan de nokkenas gaan draaien.
En weet niet meer hoe die gestaan heeft.
Kan iemand mij vertellen wat de stand is om hem er weer goed om te leggen.
Het gaat om de X1.6SZR.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2010 18:34 
Gold Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 jun 2009 14:36
Berichten: 3129
Gegeven likes: 0 post
Ontvangen likes: 3 posts
Woonplaats: Nuth (Zuid-Limburg)
om welke motor gaat het???

Dit is wel ff belangrijk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2010 19:14 
Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jun 2009 13:00
Berichten: 245
Gegeven likes: 0 post
Ontvangen likes: 0 post
Woonplaats: Delft
@ GSI Racer.

Aangepast. :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2010 21:29 
Gold Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 jun 2009 14:36
Berichten: 3129
Gegeven likes: 0 post
Ontvangen likes: 3 posts
Woonplaats: Nuth (Zuid-Limburg)
Dat is een 8 klepper zie ik,

Vrij eenvoudig:

Op het nokkenastandwiel staat een streepje, deze moet naar boven staan, gelijk met de inkeping op je distributiekap.

Op de krukas staat ook een streepje, deze moet naar onder staan, gelijk met de inkeping op je distributiekap.

Als je deze gelijk hebt staan kun je de riem erop leggen. LET WEL OP MET DRAAIEN ALS DE RIEM ER NIET OP LIGT, VOEL JE DAT DE MOTOR 'VAST' ZIT, DRAAI DAN NIET DOOR. WAARSCHIJNLIJK KOMEN JE KLEPPEN DAN TEGEN DE ZUIGER!!!

om een foto te kunnen zien van hoe de tandwielen moeten staan kun je even naar www.hbase.nl gaan
-vervolgens typ je je kenteken in en druk op enter.
-dan klik je links in het midden van je scherm op "riemen"
-en vervolgens klik je op "distributieriem 17.0mmx111 tand".

Dan kun je de tekening zien waar het om gaat.

Hiermee gaat het wel lukken neem ik aan he!:thumbup


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2010 21:33 
Gold Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 jun 2009 14:36
Berichten: 3129
Gegeven likes: 0 post
Ontvangen likes: 3 posts
Woonplaats: Nuth (Zuid-Limburg)
Aanvulling:

Als de riem er op ligt moet je hem spannen. De wijzer van de spanrol moet in het midden van de inkeping staan, dan kun je de spannerbout aandraaien. Nu moet je de krukas 2x rond draaien (de nokkenas is dan 1x rond gegaan). Als je het goed gedaan hebt staat de spannerwijzer nog op de inkeping.

Let op de je alles goed aandraait en niets vergeet;)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2010 22:05 
Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 jul 2004 21:32
Berichten: 441
Gegeven likes: 0 post
Ontvangen likes: 0 post
Woonplaats: Scherpenzeel (gld)
Citaat:
WAARSCHIJNLIJK KOMEN JE KLEPPEN DAN TEGEN DE ZUIGER!!!


Gelukkig is een X16SRZ een motor die vrijloopt dus dat zal in dit geval nooit gebeuren.

Kleine aanvulling over het spannen als de inkeping niet goed staat zul je hem toch echt met de waterpomp moeten stellen !! (je kunt de spanner zelf niet stellen).

_________________
Astra J 1.4 Turbo (140pk) Sport.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2010 22:45 
Gold Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 jun 2009 14:36
Berichten: 3129
Gegeven likes: 0 post
Ontvangen likes: 3 posts
Woonplaats: Nuth (Zuid-Limburg)
sorry, indd. vergeten te melden.

Ik weet niet hoe lang de riem al erop zit. Anders zou ik deze mee vervangen, incl. waterpomp uiteraard!

Laat je de riem zitten en kom je niet uit met spannen, zul je de waterpomp iets moeten verdraaien (rechtsom)

Good luck:thumbup


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2010 23:00 
Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jun 2009 13:00
Berichten: 245
Gegeven likes: 0 post
Ontvangen likes: 0 post
Woonplaats: Delft
Dank jullie wel.
Ik ga morgen weer aan de slag.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2010 23:27 
Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jun 2009 13:00
Berichten: 245
Gegeven likes: 0 post
Ontvangen likes: 0 post
Woonplaats: Delft
Nog even een vraagje.
Op hoeveel Nm moeten de kop bouten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2010 08:30 
Gold Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 jun 2009 14:36
Berichten: 3129
Gegeven likes: 0 post
Ontvangen likes: 3 posts
Woonplaats: Nuth (Zuid-Limburg)
Poe, das een goeie.

In je beginpost zei je dat je je koppakking vervangen hebt? Was er bij de koppakking gaan aanhaalvolgorde, incl. aanhaalmomenten en grades???

Je gebruikt nieuwe bouten neem ik aan?

Ik kan het morgen e.v.t voor je na kijken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2010 08:44 
Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jun 2009 13:00
Berichten: 245
Gegeven likes: 0 post
Ontvangen likes: 0 post
Woonplaats: Delft
Het was eigenlijk de bedoeling om de oude kop bouten weer te gebruiken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2010 08:55 
Posting Freak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 dec 2004 18:49
Berichten: 1358
Gegeven likes: 0 post
Ontvangen likes: 1 post
Woonplaats: noord holland
ik heb voor deze motor nog een gloednieuwe koppakkingset, inc kopbouten, goeie nokkenas (deze worden vaak rond en gaan tikken, een nieuwe distributie riem, thermostaat en nokkenashuispakking.

heb deze gekocht voor mijn astra maar is verkocht /ingeruild dus niet meer nodig.
als jeinteresse hebt mag je voor leuk bedrag alles overnemen.

en ik heb ook eenzelfde topic gestart over de nm aanhalen.. ff zoeken danvind je het wel.

_________________
never drive faster than your guardian angel can fly


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2010 08:56 
Posting Freak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 dec 2004 18:49
Berichten: 1358
Gegeven likes: 0 post
Ontvangen likes: 1 post
Woonplaats: noord holland
hier is ie http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=108668

_________________
never drive faster than your guardian angel can fly


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2010 10:23 
Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 jul 2004 21:32
Berichten: 441
Gegeven likes: 0 post
Ontvangen likes: 0 post
Woonplaats: Scherpenzeel (gld)
Kopbouten ALTIJD vernieuwen dit zijn namelijk rekbouten !!!

Aanhalen van binnen naar buiten

fase 1 25Nm daarna 3x 60 graden .

_________________
Astra J 1.4 Turbo (140pk) Sport.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2010 10:28 
Posting Freak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 dec 2004 18:49
Berichten: 1358
Gegeven likes: 0 post
Ontvangen likes: 1 post
Woonplaats: noord holland
van binnen naar buiten aandraaien

aanhalen:

10 - 6 - 2 - 3 - 7

9 - 5 - 1 - 4 - 8

Kopbouten vervangen: JA

fase 1: 25Nm
fase 2: 60graden
fase 3: 60graden
fase 4: 60graden

_________________
never drive faster than your guardian angel can fly


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2010 11:06 
Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jun 2009 13:00
Berichten: 245
Gegeven likes: 0 post
Ontvangen likes: 0 post
Woonplaats: Delft
Maar als de bouten toch weer vast zitten dan is dat toch goed.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2010 11:29 
Senior Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2004 18:38
Berichten: 625
Gegeven likes: 0 post
Ontvangen likes: 1 post
Woonplaats: stede broec
niet eigenwijs wezen jongen , altijd je kopbouten vervangen.

_________________
meriva 1.8 IRMSCHER

volgens VIN nr origineel irmscher


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2010 12:29 
Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jun 2004 22:55
Berichten: 491
Gegeven likes: 0 post
Ontvangen likes: 0 post
Woonplaats: Banes- Holguin CUBA
Een rekbout zet je onder een relatief kleine spanning d.m.v. een moment sleutel.
Hierna ga je de bout een aantal malen een hoekverdraaiing geven.
De bout wordt dan zover doorgerekt dat deze op een gegeven moment zelft weer makkelijker gaat draaien.
Het aanhaal moment wordt dan kleiner en je hebt het gevoel dat de bout gaat breken of dat je de schroefdraad uit het blok aan het trekken bent.
Daarom kan je een rekbout dus ook nooit controleren met een moment sleutel.
Het aanhaal moment is niet meer te controleren.
Rekbouten zijn gemaakt omdat deze VEEL GROTERE wisselende belastingen aankunnen dan gewone bouten.
Daarom worden rekbouten dus ook bij cilinderkoppen gebruikt.
Gewone bouten kunnen deze wisselende belastingen niet aan en zullen breken.

Je zou rekbouten opnieuw kunnen gebruiken, mits je weet wat de afkeur lengte is (in rust).
kleine rekbouten zijn niet zo prijzig en worden gewoon vervangen om schades te voorkomen.
Grote rekbouten kunnen worden nagemeten.
Wanneer de verlenging meer dan bijv. 5% van de originele lengte is moeten ze te worden vervangen.
Deze bouten zijn te herkennen aan de meetvlakken op de punt en de kop vn de bout.

Het kan zijn dat rekbouten moeten worden nagetrokken, maar dat is dan nooit met een moment sleutel.
Ze dienen dan bijvoorbeeld allemaal nog een keer 90° te worden doorgedraaid.

dus daarom altijd de rekbouten vervangen.

_________________
Astra G cabrio 16-16v 2002. 2009 tot heden
Tigra A optic 14-16v 1996. 1998 tot 2009
Kadett E expresion 16-8v 1992. 1995 tot 1998


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2010 12:35 
Gold Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 jun 2009 14:36
Berichten: 3129
Gegeven likes: 0 post
Ontvangen likes: 3 posts
Woonplaats: Nuth (Zuid-Limburg)
je kopbouten rekken zich uit met aandraaien.

Als je ze hergebruikt kunnen ze breken, als ze niet breken worden ze veel te zwak doordat je ze als het ware 2x rekt.

Voor die paar tientjes zou ik gewoon nieuwe kopen!!!

Op de schroefdraad van de bouten een beetje olie doen. De onderkant van de kop van de bout ook inolieen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2010 15:53 
Junior Member

Geregistreerd: 30 nov 2008 11:05
Berichten: 4
Gegeven likes: 0 post
Ontvangen likes: 0 post
Citaat:
origineel gepost door opelkadetje
van binnen naar buiten aandraaien

aanhalen:

10 - 6 - 2 - 3 - 7

9 - 5 - 1 - 4 - 8

Kopbouten vervangen: JA

fase 1: 25Nm
fase 2: 60graden
fase 3: 60graden
fase 4: 60graden


ooh ? Ik heb van het weekend 4 uitlaatkleppen klepstoters en koppakking en dist riem vervangen maar ik heb toch een ander aandraai moment gebruikt dan jij noemt waar heb je dat vandaan dat fase 1 25 Nm is?

Volgens mijn info moet dat 55 Nm zijn voor een 1.6 en laatste fase 30-45graden?

ook volgens de vraagbaak :

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2010 17:24 
Forum Goeroe
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 aug 2005 22:51
Berichten: 32499
Gegeven likes: 1 post
Ontvangen likes: 50 posts
Woonplaats: Nootdorp (Den haag)
Eehhh..

Autodata > Tis > Opeldealer > Andere up to date handboeken.

Willem

_________________
VECTRA-B2 3.0 V6
ASCONA-C3 1.6S
CORSA-B2 1.5TD
kadett-E 1.6i life


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2010 19:58 
Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jun 2009 13:00
Berichten: 245
Gegeven likes: 0 post
Ontvangen likes: 0 post
Woonplaats: Delft
Citaat:
origineel gepost door wim-v6
Eehhh..

Autodata > Tis > Opeldealer > Andere up to date handboeken.

Willem

Wat bedoel jij daarmee willem?
Wat is het nu?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2010 21:13 
Posting Freak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 dec 2004 18:49
Berichten: 1358
Gegeven likes: 0 post
Ontvangen likes: 1 post
Woonplaats: noord holland
ik zou lekker aanhouden wat ik aangaf... dat komt uit mijn topic en is van willem afkomstig, dat is de lopende vraagbaak hier:P

_________________
never drive faster than your guardian angel can fly


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2010 21:26 
Forum Goeroe
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 aug 2005 22:51
Berichten: 32499
Gegeven likes: 1 post
Ontvangen likes: 50 posts
Woonplaats: Nootdorp (Den haag)
Citaat:
origineel gepost door wesley015
Citaat:
origineel gepost door wim-v6
Eehhh..

Autodata > Tis > Opeldealer > Andere up to date handboeken.

Willem

Wat bedoel jij daarmee willem?
Wat is het nu?



Wat we eerder aangaven

25Nm > 60graden > 60graden > 60 graden.

Willem

_________________
VECTRA-B2 3.0 V6
ASCONA-C3 1.6S
CORSA-B2 1.5TD
kadett-E 1.6i life


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2010 21:29 
Forum Goeroe
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 aug 2005 22:51
Berichten: 32499
Gegeven likes: 1 post
Ontvangen likes: 50 posts
Woonplaats: Nootdorp (Den haag)
Er is een wijziging geweest op de aanhaal koppels.

De (nieuwe) rekbouten zijn zo ontwikkeld dat tussendoor warm draaien niet meer nodig is.

en het hoge aanhaalmoment is gewijzigd ivm er meerdere onderblokken kapot zijn gegaan door deze aanhaal koppels.

Willem

_________________
VECTRA-B2 3.0 V6
ASCONA-C3 1.6S
CORSA-B2 1.5TD
kadett-E 1.6i life


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1 , 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  






Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group