welke weerstand icm montage LED's, Opel Astra H

Van het Ende Customs

Loopt hier de deur plat
Hallo,

Wellicht een domme vraag, maar ff voor de zekerheid:

Ik heb al mijn interieur (gloeilamp)verlichting vervangen door LED's.

Bij allemaal gaat het goed (ook geen foutcodes op BC oid) behalve bij de kofferbak verlichting.

Dit is wat er gebeurd:

Als ik mijn kofferbak open knipperen de LED's heel snel en heeeel kort. Daarna blijven ze uit.

Als ik ze parallel aansluit met een gloeilamp gaat het goed.

Nou zat ik te denken om een weerstand te plaatsen.

als ik de weerstand van het originele gloeilamp ( 10Watt, 12Volt) meet is dat 1,5 Ohm.

Ik kan op deze manier toch het probleem oplossen of is dat te simpel gedacht?

Moet ik een weerstand plaatsen van 1,5 Ohm en/of zijn er nog andere bijzonderheden?

Alvast bedankt,

John

U=IxR

Spanning = stroomsterkte x weerstand

Volt = ampere x ohm

12 = 0,8 x 14,4 QED

Moet dus een weerstandje van 15-20 ohm tussen. Iets minder stroom dan het gloeilampje moet kunnen, tenslotte trekt het LEDje ook nog een beetje. Bij het meten van de weerstand van de gloeilamp zat je er dus een factor 10 naast, zal wel aan de meter liggen. Of een vuiltje op je leesbril ;)

U=IxR

Spanning = stroomsterkte x weerstand

Volt = ampere x ohm

12 = 0,8 x 14,4 QED

Moet dus een weerstandje van 15-20 ohm tussen. Iets minder stroom dan het gloeilampje moet kunnen, tenslotte trekt het LEDje ook nog een beetje. Bij het meten van de weerstand van de gloeilamp zat je er dus een factor 10 naast, zal wel aan de meter liggen. Of een vuiltje op je leesbril ;)

Hoi John,

Dit is een probleem dat ik bij motorfietsen veel zie als de originele knipperlichten vervangen worden door LED knippers. Die trekken maar 1 Watt = 0,08 ampere oid terwijl een gloeilamp 10 of 21 W is. Oplossing is dan om een weerstandje parallel aan te sluiten zodat er voldoende stroom loopt om de knipperautomaat tevreden te houden. Iets dergelijks zal hier ook spelen, je gloeilampje werkt als weerstand, zet hem uit het zicht en je probleem is opgelost. Je kunt er ook een weerstand voor gebruiken, al lijkt 1,5 ohm me wat licht. Hoe is het sommetje ook al weer? Watt = volt x ampere? Dus Amperage = watt/volt. En weerstand is volt / amp? In dit geval 12 / (10/12) = 14,4 ohm. Of zit ik er even helemaal naast?

Greetz, Dutch

Hoi John,

Dit is een probleem dat ik bij motorfietsen veel zie als de originele knipperlichten vervangen worden door LED knippers. Die trekken maar 1 Watt = 0,08 ampere oid terwijl een gloeilamp 10 of 21 W is. Oplossing is dan om een weerstandje parallel aan te sluiten zodat er voldoende stroom loopt om de knipperautomaat tevreden te houden. Iets dergelijks zal hier ook spelen, je gloeilampje werkt als weerstand, zet hem uit het zicht en je probleem is opgelost. Je kunt er ook een weerstand voor gebruiken, al lijkt 1,5 ohm me wat licht. Hoe is het sommetje ook al weer? Watt = volt x ampere? Dus Amperage = watt/volt. En weerstand is volt / amp? In dit geval 12 / (10/12) = 14,4 ohm. Of zit ik er even helemaal naast?

Greetz, Dutch

hmmm, vandaag ff weerstand gehaald en eraan gehangen.

Nu het volgende: Lampjes blijven nu idd netjes aan, maar het weerstand wordt zo warm (lees heet) dat het isolatie materiaal eromheen begint te roken.

Lijkt me niet goed toch?

Wat nu?

hmmm, vandaag ff weerstand gehaald en eraan gehangen.

Nu het volgende: Lampjes blijven nu idd netjes aan, maar het weerstand wordt zo warm (lees heet) dat het isolatie materiaal eromheen begint te roken.

Lijkt me niet goed toch?

Wat nu?

Deze werken het makkelijkste. Bij een knipperlicht gaat er maar af en toe stroom doorheen, zelfs dan kunnen ze na een poos nog redelijk warm worden. Bij een lamp die continue brandt gaat er continu stroom door de weerstand, wordt dan nog warmer natuurlijk. Moet dus net als dat lampie z'n warmte goed kwijt kunnen.

10032063_880_FR_07.jpg

Deze werken het makkelijkste. Bij een knipperlicht gaat er maar af en toe stroom doorheen, zelfs dan kunnen ze na een poos nog redelijk warm worden. Bij een lamp die continue brandt gaat er continu stroom door de weerstand, wordt dan nog warmer natuurlijk. Moet dus net als dat lampie z'n warmte goed kwijt kunnen.

10032063_880_FR_07.jpg

en hoe heet zo'n weerstand?

Ik heb nu ook zo'n 'blokje'.

Of is het wel goed wat ik heb, maar moet ik het isolatie materiaal verwijderen.

Is het niet gevaarlijk als hij zo warm wordt?

en hoe heet zo'n weerstand?

Ik heb nu ook zo'n 'blokje'.

Of is het wel goed wat ik heb, maar moet ik het isolatie materiaal verwijderen.

Is het niet gevaarlijk als hij zo warm wordt?

Ik ken ze gewoon als "weerstand". Verder kan ik geen uitspraken over de jouwe doen, ik weet niet welke je hebt en welke Ohm waarde die hebben. Blijft natuurlijk een internet forum, met alle voordelen zitten er ook een paar beperkingen aan ;)

Ik ken ze gewoon als "weerstand". Verder kan ik geen uitspraken over de jouwe doen, ik weet niet welke je hebt en welke Ohm waarde die hebben. Blijft natuurlijk een internet forum, met alle voordelen zitten er ook een paar beperkingen aan ;)

U=I.R en P=U.I

Dat betekent dat als je een ohmse waarde kiest die een bepaald vermogen gaat trekken de weerstand dat ook aan moet kunnen.

Neem voor U 14,5 als veilige waarde.

Bij 20 ohm gaat er dan 14,5/20=0,725 ampere wat er gaat lopen.

0,725*14,5= ongeveer 10,5 watt.

Dat is al een zeeeeer dikke weerstand die je dan nodig hebt. Met 10 ohm is het zelfs 21 watt!!

Ik zou eens beginnen met een 5 watt weerstandje van 68 ohm....

Aan de andere kant is het belachelijk dat het niet wil werken, maar kan wel eens te maken hebben met hoe het lampje wordt geschakeld...zou een schema moeten zien om daar meer over te zeggen....

U=I.R en P=U.I

Dat betekent dat als je een ohmse waarde kiest die een bepaald vermogen gaat trekken de weerstand dat ook aan moet kunnen.

Neem voor U 14,5 als veilige waarde.

Bij 20 ohm gaat er dan 14,5/20=0,725 ampere wat er gaat lopen.

0,725*14,5= ongeveer 10,5 watt.

Dat is al een zeeeeer dikke weerstand die je dan nodig hebt. Met 10 ohm is het zelfs 21 watt!!

Ik zou eens beginnen met een 5 watt weerstandje van 68 ohm....

Aan de andere kant is het belachelijk dat het niet wil werken, maar kan wel eens te maken hebben met hoe het lampje wordt geschakeld...zou een schema moeten zien om daar meer over te zeggen....

Terug
Naar boven