Here we go again:
De 177pk C30NE is gebouwd van 87/90 en van 90 tot 93 of 94,de beide blokken zijn technisch van binnen hetzelfde alleen heeft hebben de blokken van 87/90 een V-snaar aandrijving van de waterpom dynamo stuurpomp enz en de blokken na 90 hebben een multi riem en een ander injectie systeem.
87/90=Motronic 4.1
90/94=Motronic 1.5 (is gelijk aan 24V kwa aansluiten op dual-ram schakeling en klopsensors na)
Aansluiten van beide stelt niks voor.
Als je een blok met multiriem hebt kan ik je adviseren deze om te bouwen naar V-riem dit is handiger anders moet je de dynamo weer gaan verzetten en je stuurpomp veranderen,je kun de krukaspoulie en stuurpomp en dynamo gewoon van de 30E overnemen,je moet wel een waterpomp van een 30E nemen die van een C30NE is anders.
(als je Motronic wilt blijven behouden moet je wel een C30NE krukaspoulie behouden met v-snaar)
Als je voor zuinigheid kiest zou ik het bestaande C30NE injectie/ontstekings systeem mee over nemen,dit is wel wat werk je moet nl:
luchtfilter bak aanpassen
lambda sonde plaatsen/uitlaad veranderen
bedrading ff aan elkaar maken.
Als je zegt ik hou het simpel en die liter meer op 100km maakt me niet uit omdat je toch op LPG wilt gaan rijden dan zou ik je bestaande 30E injectie handel gewoon op het C30NE blok zetten.
Gewoon je oude 30E spruitstukken erop en klaar
Als het blok 100% kaal is zoals je schrijft kun je alles ombouwen van je 30E op de waterpomp na die zou ik gewoon van een 30E nemen.
Wat beterft bak:
Als je de AR25 bak wilt gaan gebruiken dan moet je een automaat kabelboom hebben van Motronic 1.5.
Die AR bakken zijn fijne bakken maar der komt wat aanpas werk bij kijken nl:
cardan as laten maken (eventueel balanceren)
baksteun zelf maken
computers ergens plaatsen en nog wat dingen.
Impulsgever aansluiten
En de AR25 bakken schijnen graag kapot te gaan en storingen te krijgen.(der zijn veel klachten over de AR bakken op het OHF)
Je kunt ook de Aisin warner bak nemen de 03/71LE uit een Omega A/Senator B tot 90 ook daar heb je weer een automaat kabelboom bij nodig en je moet ook weer de cardanas en bak steun aanpassen,en wat electronische dingen zoals:sensor onder gaspedaal,knopje winterstand ergens inbouwen impulsgever aansluiten .
Ik kan je de AR25 en Aisin Warner 03/71LE afraden omdat beide werken met een 8 impuls gever voor de schakeling en die impulsgevers zijn er na mijn idee niet met km aansluiting en zodoende moet je zelf iets maken om toch je snelheids meter te laten werken en zorgen dat je bak computer die 8-impulsen krijgt.
Dat een 30E slecht tegen gas kan kan ik niet bevestigen,ik heb ruim 75.000 op LPG gereden met een 30E en der was niks aan de kop te zien,alleen was de nokkenas opgevreten bij de 2de cilinder,en die heb ik toen vervangen door een C30NE kop.
Of als je van simpel houd kan ik je dit aanraden:
C30NE blok 30E injectie en 4-gang automaat uit een Senator/Monza A2 na 84 nemen,dan hoef je bijna niks te veranderen.
Alleen moet je een baksteun maken omdat die bakken langer zijn als de 3-gang en er geen ophangpunt in het chassie van 81 omdat die bak er toen nog niet was.
Het verbruik zal met die 4-gang enorm terug lopen als je veel op de autobaan zit ipv 3700 toeren met 120 draait een 4-gang automaat der ongeveer 2300 met 120km/h.
Na mijn idee rijden die 4-gang automaten 10x beter als die 3-gang automaten,altijd lekken,veel toeren en vrij ruw schakelen ivm met een 4-gang.
Ook de kickdown is leuker van 4de naar 2de bv.
Ik zelf heb een Monza A2 met een C30NE met 4-gang automaat uit een Omega A/Senator B en kan makkelijk 1 op 10/11 rijden op de autobaan met 110/120kmh alleen korte stukken is het ook 1 op 6/7.
De A2 heeft wel een betere CW waarde/stroomlijning als de A1 en dit scheelt ietsjes in verbruik maar niet veel.